Vecka 22

Salta kringlor med rädisor
Svensk Caesarsallad med kyckling
Rabarbertosca med råkräm

Fira Mor på söndag, en av vårens alla helger och händelser som avlöser varandra.
Gör det enkelt och gott. Förbered stekt kycklingfilé och bacon till Cesarsallad.
Blanda dressing och det gröna när det är dags att äta.
Knapra och dippa på vårgrönt. Det är alltid en bra början för att samlas till en måltid.
Den saftiga Rabarbertoscan kan med fördel bakas dagen innan. Här är mandeln utbytt mot havregryn. Råkräm i stället för vaniljsås ger mersmak.
 Inspiration från Gomakeriets trädgårdscafé, utanför Örebro. 

Rosé från Piemonte blir bra till Caesarsalladen. G.D. Vajra Rosabella.
Paul Simon sjunger You Can Call Me Al

Fin Mors dag!

Vårgrönt med tzatziki och bretzel

4 port.
1 knippe rädisor
1 grön gurka
3 dl fast yoghurt
2 vitlöksklyftor
¼ paprika
1 tsk paprikapulver
lite salt och peppar
2 stora Bretzel (finns färdiggräddade och ibland som bake-off på Lidl)
eller 1 påse små salta kringlor

Börja med att hacka skala och hacka vitlöksklyftorna, finhacka en bit röd paprika.
Blanda ner hacket i yoghurten och tillsätt paprika, salt och peppar.
Skölj och blasta av rädisorna. Låt lite av det gröna sitta kvar att hålla i när du dippar.
Skölj och skär gurkan i stavar.
Servera det gröna med tzatziki och salta kringlor som förrättsdip.

Svensk Caesarsallad med kyckling

4 port.
4 kycklingfiléer (à ca 125 g)
1 msk olja
salt, peppar
½ tsk chilipeppar
1 hackad vitlöksklyfta

Sallad:
300 g roman- eller crunchitasallad
200 g rädisor
140 g bacon
hackad gräslök

Sätt ugnen på 175° C. Lägg kycklingfiléerna i en påse och tillsätt kryddor, olja och hackad vitlök. Knyt igen och gnugga så att allt blandas. Låt köttet marineras ca 10 min.
Lägg över i form och stek i ugn, i ca 25 minuter.
Skär i köttet – köttsaften ska vara klar.
Skölj salladen noga, låt rinna av ordentligt i durkslag och strimla den grovt.
Laga dressingen/majonnäsen enligt receptet nedan.
Blanda majonnäsen med riven västerbotten- eller prästost och hackade ansjovisfiléer.
Smaka av med salt, peppar och citronsaft.
Skär bacon i strimlor och stek knaprigt i den varma ugnen.
Låt fettet rinna av på hushållspapper.
Skär kycklingen i skivor. Skölj och skiva rädisorna och hacka gräslöken.

Svensk dressing:
1 ägg
1 tsk osötad senap
2 dl rapsolja
1 msk pressad citron
½ tsk salt
svart- eller vitpeppar
1 vitlöksklyfta
3 ansjovisfiléer
1 dl riven västerbottenost/prästost

Häll alla ingredienser utom ansjovis och riven ost i en hög smal mixerbägare eller motsvarande.
Låt det stå en stund så att alla ingredienser får samma temperatur.
Mixa med stavmixern i botten på kärlet på högsta hastighet.
Håll stilla tills det börjar bli krämigt och allt blandats väl.
Tillsätt finhackade ansjovisfiléer och riven ost. Smaka av med salt och peppar.
Lägg upp salladen i djupa tallrikar.
Börja med att blanda sallad och hälften av rädisorna.
Lägg kycklingskivorna snyggt ovanpå.
Ringla över dressingen och strö slutligen på baconkrisp, skivade rädisor och gräslök. Servera ett gott bröd till.

Rabarbertosca med råkräm

3 dl rabarber
100 g smör
2 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 dl mjölk
smör och ströbröd till formen (24 cm i diameter)

Havretosca:
70 g smör
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl havregryn

Skala och skär rabarbern i mindre bitar.
Sätt ugnen på 175 grader.
Smält smöret och vispa ägg och socker pösigt.
Blanda mjöl och bakpulver, häll ner i smeten.
Häll mjölk i det smälta smöret och blanda ner i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad form och tillsätt rabarbern.
Grädda mitt i ugnen i 25 minuter.
Laga under tiden havretoscan.
Smält smöret i kastrull och tillsätt övriga ingredienser.
Låt det bara koka ihop helt kort.
Ta ut kakan, bred över toscasmeten och grädda ytterligare 10 minuter.

Råkräm – grädde med vispad äggula
2½ dl vispgrädde
2 äggula
½ dl socker
ev. lite vaniljsocker
Vispa grädden fast.
Vispa äggula och socker tills det blir vitt och pösigt.
Vänd ner äggvispet i grädden och rör om. Lent och gott!